OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jednoho krásného jitra si tahle německá banda nasadila laťku zatraceně vysoko. Ukázalo se, že dnes, v době vysokorychlostního xeroxu, někdo dokáže nahrát zajímavé a nápadité album. „Only Human“ bylo možná některými lidmi až přeceňováno (do této skupiny se chtě nechtě také musím připočítat), ale svou kvalitu mělo. Po mírném rozčarování s „The Evil In You“ se po dvouroční pauze objevuje album nové – „Chained“. Sestava je opět úplně jiná, zůstal pouze zpěvák a z původní sestavy je tu mozek kapely Olaf Lenk. Nevím, co tím kapelník sleduje, pokaždé vyměnit lidi okolo sebe, ale třeba v tom nějaký skrytý význam bude (možná je jako člověk naprosto nesnesitelný, a tak od něj všichni utíkají – pozn. horšího já autora).
Nebudeme si nic nalhávat, AT VANCE jsou speed metal, vždy byli a asi tomu i tak zůstane (kdybych se snad mýlil, tak bych se na sebe nezlobil). S AT VANCE je ta potíž, že ať si poslechnete kterékoliv album z novější doby, tak dostanete speed vysoké kvality, ale žádný výrazný posun nebo vývoj v jejich tvorbě není. Nicméně na hudbě AT VANCE bylo vždy nejlepší to, že rychlokopákového žánru byla tak polovina, zatímco ta druhá se skládala z hutnějších, pomalejších skladeb, emotivněji naladěných. A jak se to má na „Chained“? Hádat můžete jen jednou, nespletete se. Rychlé nakládačky tvoří větší část a nezaměnitelná Lenkova kytara nic neztratila na své přitažlivosti. Některé jsou vysloveně chytlavé, se zajímavými kytarami („Rise From The Fall“, „Run/Leave“). Dle očekávání se nám dostalo i pochmurněji zabarvený písní, jako je „Live For The Sacred“, „Heaven“ nebo titulní pěkně hutná „Chained“. A pochopitelně nechybí ani předělávky starých mistrů, tentokrát je to Vivaldiho zima a na bonusovém disku je přítomna i Rimského-Korsakova, všem true metalovým fandům dobře známá, „Fligh Of The Bumble-bee“. Raději se nebudu pouštět do polemik, zda Lenk překoná 208 úderů za minutu, nebo co zní lépe (ještě bych mohl dostat na kokos), nicméně povedenější cover je na této desce „Winter“.
Lehce nakřáplý, ale kvalitní vokál Matse Levena se k hudbě AT VANCE hodí a jsem rád, že u kapely zůstal. Nové album je přeci jenom o trochu našlapanější než „Hartmannova“ klasika. Jak se ale dalo čekat, i přes slušný počet chytlavých refrénů na novém albu uslyšíme již použité nápady a některé rify jsou až smutně podobné starším. Ano, opět tu máme chytlavé a technicky vymakané speed metalové album, ale když se i tento atribut stává standardem, chtělo by to pustit se trochu jiným směrem. Pokud jste milovníky rychlých bubnů, tak budete nadšeni. Nicméně pro spoustu lidí (včetně mne) zůstane „Only Human“ i nadále nedobytým vrcholem.
Opět tu máme chytlavé a technicky vymakané speed metalové album, ale když se i tento atribut stává standardem, chtělo by to pustit se trochu jiným směrem. Pokud jste milovníky rychlých bubnů, tak budete nadšeni. Nicméně pro spoustu lidí (včetně mne) zůstane „Only Human“ i nadále nedobytým vrcholem.
6,5 / 10
Mats Leven
- zpěv
Olaf Lenk
- kytara
John ABC Smith
- basa
Marc Cross
- bicí
1. Rise From The Fall
2. Heaven
3. Tell Me
4. Chained
5. Who’s Foolin’ Who (Bonus)
6. Now Or Never
7. Two Hearts
8. Invention No. Thirteen
9. Run/Leave
10. Live For The Sacred
11. Vivaldi Winter
12. Run For Your Life
13. Fligh Of The Bublebee (Bonus)
Chained (2005)
Evil In You (2003)
Only Human (2002)
Dragonchaser (2001)
Heart of Steel (2000)
No Escape (1999)
Vydáno: 2005
Vydavatel: AFM Records
Stopáž: 49:54
Produkce: Olaf Lenk
Studio: Finnvox Studio
Olaf Lenk se vrací s další deskou a šlépěje vzoru Yngwieho "The bůčka" Malmsteena je možno spatřit hnedle při listování sestavou. Ano, opět nezůstal kámen na kameni. Jaké štěstí, že se udrželo alespoň skvělé hrdlo Matse Levena. Nemyslím, že by AT VANCE kdovíjak speedovali. Je to spíš zase ta americká větev prezentovaná právě cvalíkem Yngwiem, snad jen drobet více tlačící na pilu. Hezky se to poslouchá, najdou se i hodně povedené hitíky typu "Run/Leave", ale v podstatě shodné s minulým zápisem.
Naprostý souhlas s Manatarem a nesouhlas s naším malým popletou Loužou, který chce pálit čarodějnice tam, kde žádné nejsou. AT VANCE jsou rozhodně první liga speed metalu, byť v tabulce klesají dolů a dolů a ani novinka šňůru malých a snesitelných proher nezastaví. "Chained" přináší všechno, co dělá AT VANCE kvalitní kapelou (skvělé melodie, výborné instrumentální výkony, kvalitního zpěváka), ale to zkrátka a dobře na nějaké zázraky nestačí. Hutný power metalový sound celkem prospívá, některé refrény jsou učebnicové ("Run/Leave"), potěší i Vivaldiho "Winter" (hlavně v letní kalváriii), ale nepotěší to, že skladby už nemají zdaleka takovou sílu a suverenitu jako na výborném "Only Human". Pro mne jsou AT VANCE i nadále žánrový nadprůměr, při jehož poslechu se nečervenám hanbou, ale to těžko něco změní na faktu, že bylo mnohem lépe.
Tak a dost! Tohle má bejt vtipný, nebo co??? Proč to zní tak ukrutně uměle a strojově? Vůbec to nevypadá jako by to složili a nahráli lidi ale stroje! Necítim v tom ani kapku citu a lidskosti a když někdo dokáže bejt eště víc odlidštěnej, než už tak odlidštěná speedová scéna, tak už je to na pováženou!!! Louža by vůbec neměl v souvislosti s touhle břečkou mluvit o GAMMA RAY a BLIND GUARDIAN, je to krajně neslušné! Nicméně uznávám, že zpěvák je velmi schopný...Ale bohužel to sám nezachrání... ...BOŽE, klasika v jejich podání je TAK TRAPNÁ!!!!!!!!!!!
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.